In een artikel van Guy Kawasaki geeft hij 10 manieren voor kleine ondernemers om Linkedin nuttig te gebruiken voor hun onderneming. In dit artikel een Nederlandse samenvatting van dit artikel.
Veel ondernemers gebruiken Linkedin om leads te verzamelen en ideeën te verzamelen of vragen te stellen. Hieronder een aantal van de mogelijkheden om Linkedin voor je business in te zetten.
1. Nieuwe klanten vinden door online aanbevelingen (recommendations) en mond tot mond reclame.
Tevreden klanten zijn natuurlijk de beste reclame die een ondernemer zich kan wensen. Zeker als deze klanten digitaal mond tot mond reclame voor je maken en ook een aanbeveling op je profiel zetten. Vraag tevreden klanten of ze misschien op je Linkedin profiel een ‘recommedation’ voor je willen schrijven.
2. Blijf in contact met mensen die erg belangrijk voor jou en je bedrijf zijn.
Een site als Linkedin zorgt ervoor dat je in ‘ the picture’ blijft bij belangrijke zakenpartners. Ze zien je status updates en deze kun je zelfs laten synchroniseren met je Twitter account.
3. Vind de juiste mensen voor dingen die je wilt uitbesteden.
Als ondernemer probeer je te groeien, en dat kan o.a. door de dingen waar je niet goed in bent of die te tijdrovend zijn laat uitbesteden. Zodat jij je volledig kan concentreren op de dingen waar jij goed in bent! Linkedin is handig om deze mensen te vinden.
4. Bouw een netwerk op binnen jouw branche of sector.
Je kunt zoeken in de ‘group directory’ van Linkedin om groep(en) te vinden die interessant zijn voor jou en je bedrijf. Zo kun je op een makkelijke manier gelijkgestemden vinden.
5. Antwoorden vinden op vragen die je zelf niet kunt vinden.
Je kunt een discussie starten binnen zo’n groep en grote kans dat je snel serieuze antwoorden krijgt.
6. Nieuwe klanten vinden door ze te helpen.
Zo kun jij ook andere members van groepen helpen met hun vragen. Hierdoor doe je nieuwe contacten op en bouw je een reputatie en vertrouwen op. Dit levert je natuurlijk op de lange termijn nieuwe klanten op!
7. Investeerders vinden.
Ook kun je Linkedin gebruiken om in contact te komen met mensen waarmee je anders lang zo snel en makkelijk niet in contact zou kunnen komen. Bijvoorbeeld bij het zoeken van investeerders. Maar denk bijvoorbeeld ook aan mensen die je met een kenniskapitaal willen ondersteunen.
8. Samenwerken met collega’s uit de zelfde branche of sector.
In de groepen vind je dus veel meer bedrijven en mensen die werkzaam zijn in jouw branche of sector. Misschien dat je samenwerkingsverbanden aan kunt gaan of opdrachten kunt delen?
9. Overtuig potentiële klanten van jouw expertise door het delen van artikelen/blogs.
Als jij door middel van unieke content mensen kunt helpen en ze iets kunt vertellen over je vakgebied dan is dat natuurlijk goede reclame voor jezelf. Dus in plaats jezelf aan te prijzen is het verstandiger iets te vertellen waardoor je andere bedrijven een stapje verder helpt en ook gelijk tegen ze zegt: ‘ ik heb er verstand van!’
10. Kijk wat je concurrenten doen.
Doordat Linkedin zo’n enorm groot netwerk is, is het makkelijk soortgelijke bedrijven te vinden als die van jou. Ook al zijn jouw diensten of producten vrij uniek of speciaal. Je kunt dan goed in de gaten houden wat andere bedrijven zoal uitvoeren.
Voor het originele artikel klik hier.