Managementgoeroe Jim Collins wilde weten wat geweldige bedrijven anders maakt dan simpelweg goede bedrijven. Na jarenlang onderzoek ontdekte hij een aantal aspecten die hij in zijn boek ‘Good to Great’ verwerkte.
Collins vergelijkt organisaties met een bus. Nog voordat die vertrekt, vragen leiders van echt succesvolle organisaties zich af: wie moeten er in deze bus zitten en wie juist niet? Zit iedereen op de juiste plek?
Dit passen ze consequent toe, zegt Collins. Ze beginnen met ‘wie’ en dan pas ‘wat’. Pas wanneer de juiste mensen op de juiste plek zitten, gaan ze de richting bepalen. Volgens Collins herken je de juiste mensen aan de volgende kenmerken:
Ze delen de kernwaarden van de organisatie. Je hoeft ze niet strak te managen. Ze hebben het potentieel om de beste te zijn in hun vak. Ze voelen zich verantwoordelijk voor hun werk. Je zou ze met alle kennis van vandaag nog steeds aannemen.
Praktisch: Hoe begin jij aan een project? Ga je van start met de doelstellingen? Of begin je eerst met het verzamelen van de juiste mensen? Neem jezelf bij het volgende project voor om je eerst te richten op ‘wie’. En dan pas op ‘wat’.
Collins, J. (2001). Good to great. New York: HarperCollins Publishers.
Overgenomen van de scheurkalender “MBA in 1 dag” (Ben Tiggelaar)