Je “Credo” wijst de weg!

Veel ondernemers beginnen hun bedrijf omdat ze ruimte willen geven aan een persoonlijke passie. Ze geloven ergens in en willen dat waarmaken. Maar in veel gevallen, wanneer een bedrijf erg succesvol is óf juist als het mis gaat, focussen ze steeds meer op ‘afgeleide’ zaken als cijfers en geld.

Managementgoeroe Stephen Covey vindt dat mensen een persoonlijk ‘mission statement’ moeten formuleren. Een eigen credo. Waar geloof je in? Waar doe je het allemaal voor?

Zelf draagt hij – net als de rest van zijn gezin – een blauw armbandje met de tekst ‘Serve God by Serving Others’.

Dat is misschien wel erg Amerikaans. Maar door je doelen duidelijk te formuleren en er dagelijks naar te kijken, kun je beter vasthouden aan de uitgangspunten. Zeker als je status, geld of roem dreigt te verliezen of er juist te veel van hebt.

Praktisch: Zonder credo ben je overgeleverd aan de dagelijkse beslommeringen en aan hen die wel een overtuiging hebben. Denk in het weekend eens na over je eigen mission statement. Vergeet niet je partner hierbij te betrekken.

Covey, S.R. (1993). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Amsterdam: Contact.

Overgenomen van de scheurkalender “MBA in 1 dag” (Ben Tiggelaar).

Geen reactie mogelijk.

Amara Partners

Amara Partners is een samenwerkingsverband van ruim 40 grafische bedrijven in Nederland, waarbij het geheel meer is dan de som der delen.

Amara Twitter

Partner Login