Ben je een snelle of langzame beslisser? Besluit je op basis van feiten of emotie? Dit zijn de hoofdvragen uit de ‘Myers-Briggs Type Indicator’ (MBTI), een psychologische vragenlijst over de voorkeuren van mensen. De MBTI-types kun je vergelijken met de vier karakters uit de tv-serie ‘The A-team’.
Competitief: B.A. Baracus Spierbundel B.A. gaat snel en direct op zijn doel af. Hij vertegenwoordigt mensen die graag feiten zien, geen onnodige informatie.
Humanistisch: Face. De goedgeklede Face zoekt op je website vooral naar achtergronden. Het zijn mensen die weldoordacht hun keuzes maken. Ervaringen zijn belangrijk: je raakt ze met emotie.
Methodisch: Hannibal. Het brein van ‘The A-team’ vraagt op je website veel informatie. Na lang overwegen neemt hij zijn besluit, maar dat staat dan ook vast.
Spontaan: Murdock Murdock is de spontane bezoeker die snel een product bestelt. Service is belangrijk. Deze mensen zijn goede ambassadeurs, maar je kunt ze moeilijk aan je binden.
Praktisch: Iedere bezoeker van je website is onder te verdelen in een van bovenstaande types. Bekijk je website nog eens met het ‘A-team’ in je achterhoofd. Wat denk je? Vinden Baracus, Face, Hannibal en Murdock er wat ze zoeken?
Klompsma, R. (2009). The A-team en MBTI, hand in hand! In: Usabilityweb magazine, nr. 7, 2009.
Overgenomen van de scheurkalender “MBA in 1 dag” (Ben Tiggelaar).