Met uitsterven bedreigd…

Hoe help je mensen te veranderen? Bijvoorbeeld door de verandering gevoelsmatig kleiner te maken. Chip & Dan Heath noemen nog een middel: laat je medewerkers groeien zodat ze de verandering aankunnen.

In 1977 vroeg de bosbouwafdeling van het Caribische eiland St. Lucia dierenliefhebber Paul Butler om te helpen de inheemse papegaai te beschermen.

Om echt iets te kunnen doen, moest de regelgeving veranderen. Maar hoe doe je dat als je hier geen directe invloed op hebt? Butler begon een charmeoffensief. Hij maakte T-shirts met de vogel erop, liet bands nummers schrijven over het dier en organiseerde toeristische activiteiten rondom de papegaai. De vogel groeide uit tot een volkssymbool. De lokale bevolking, die het belang van bescherming van de vogel eerder niet inzag, werd er zelfs trots op. De regelgeving was snel aangepast.

Deze methode bleek universeel te werken. Butler zette later met de organisatie ‘Rare’ 120 vergelijkbare campagnes op in vijftig verschillende landen.

Praktisch: Richt je niet direct op de resultaten, maar eerst op de mensen die de resultaten moeten bereiken. Hoe kun je mensen stimuleren om anders tegen de huidige situatie aan te kijken?

Heath, C. & Heath, D. (2010). Switch. How to change things when change is hard. London: Random House Business Books..

Overgenomen van de scheurkalender “MBA in 1 dag” (Ben Tiggelaar).

Geen reactie mogelijk.

Amara Partners

Amara Partners is een samenwerkingsverband van ruim 40 grafische bedrijven in Nederland, waarbij het geheel meer is dan de som der delen.

Amara Twitter

Partner Login