Gezonde stress…

De cynische uitspraak over de atoombom deed een onderzoeker om aan te geven hoe snel je iets gedaan krijgt als mensen urgentie ervaren. Het omgekeerde geldt ook: zonder gevoel van urgentie heeft een verandering geen kans van slagen. Niet voor niets dus dat veranderingsgoeroe John Kotter stelt dat elke succesvolle verandering begint met het creëren van urgentie.

Bij urgentie draait het om het creëren van de juiste hoeveelheid stress. Zonder een beetje stress vinden we het wel prima hoe het nu gaat. We zien geen noodzaak meer om te veranderen. Maar door te veel stress gaan we juist paniekvoetbal spelen. Of we geven de moed op een succesvolle verandering al op voordat we ook maar zijn begonnen.

De kunst is dus om bedreigingen en kansen op het juiste moment zo dichtbij te brengen dat we ze op ‘buikniveau’ ervaren, maar er niet door overweldigd raken. Bijvoorbeeld door simulatie en visualisatie of door het uitnodigen van klanten, aandeelhouders en adviseurs.

Praktisch: Eén video-opname van één boze klant brengt meer teweeg dan een spreadsheet met de laatste tevredenheidsmetingen. Wie of wat kun jij binnenhalen om urgentie te creëren binnen je organisatie?

Kotter, J. (2005). Leiderschap bij verandering. Den Haag: Academic Service..

Overgenomen van de scheurkalender “MBA in 1 dag” (Ben Tiggelaar).

Geen reactie mogelijk.

Amara Partners

Amara Partners is een samenwerkingsverband van ruim 40 grafische bedrijven in Nederland, waarbij het geheel meer is dan de som der delen.

Amara Twitter

Partner Login