Inspireren kun je leren.

In 1963 verzamelden zich 250.000 mensen in Washington om te luisteren naar Martin Luther King. Maar waarom eigenlijk naar hem? King was niet de enige die leed onder de rassenonderdrukking en hij was ook niet de enige begenadigde spreker.

Het antwoord is eenvoudig. Ze kwamen niet voor hem, ze kwamen voor zichzelf. De droom van King was namelijk niet alleen zijn droom, maar ook de droom van duizenden Amerikanen, zowel blank als zwart. De reden dat mensen naar hem luisterden, was: inspiratie.

Volgens Simon Sinek, auteur van de bestseller ‘Start With Why’, kun je anderen alleen inspireren als je een ‘waarom’ hebt. Daarmee doelt hij op een bestemming, roeping, een hoger doel of in het geval van Martin Luther King: een droom.

Volgens Sinek volgen we inspirerende mensen niet omdat het moet, maar omdat we het willen. We volgen ze niet in hun belang, maar vooral in ons eigen belang. Ze geven ons namelijk de ‘waarom’ die we vaak bij onszelf missen.

Praktisch: Begin met ‘waarom’. Waarom zitten we in deze business? Waarom wil iemand deze baan? Waarom zou je medewerker zijn best doen? Zonder antwoord op de ‘waarom’-vraag, wordt elke prestatie, sollicitatie of speech een inspiratieloos verhaal.

Sinek, S. (2009). Start with why. How great leaders inspire everyone to take action. New York: Portfolio Hardcover.

Overgenomen van de scheurkalender “MBA in 1 dag” (Ben Tiggelaar)

Geen reactie mogelijk.

Amara Partners

Amara Partners is een samenwerkingsverband van ruim 40 grafische bedrijven in Nederland, waarbij het geheel meer is dan de som der delen.

Amara Twitter

Partner Login